Sök:

Sökresultat:

1541 Uppsatser om Temperatursprickor; Ung betong; Vattenkylning; Feedback; Ćtgärder; - Sida 1 av 103

Temperatursprickor i ung betong : UtvÀrdering av projektering och utförande av ÄtgÀrder, samt utveckling av dimensioneringsmetod för kylsystem

The report contains three parts. The first part is a summary and overall presentation of thermalcracks and preventing measures against such cracks. This is a theoretical part where theinterested designer can get acquainted with various alternatives, be guided to more detailedliterature, and receive some practical information regarding the design of the respectivemeasures.The second part deals with calculation of the risk for thermal cracks and design of water coolingas a limiting measure. Two complementary methods are reviewed for efficient calculation:?the handbook method CraX1(by Lulea University of Technology) is used for quickverification?finite differential analysis in the calculationtool ConTeSt Pro for more precise projectingHere is also presented a development of existing standards through design of the cooling systemby means of the Bernoulli equation.

Temperatursprickskatalogen : HjÀlpmedel vid berÀkning av temperatursprickor i vanligt förekommande  betongkonstruktioner.

Rapporten innehÄller inledningsvis en faktadel med allmÀn information kring temperatursprickor i betong. HÀr presenteras bl a uppkomsten av fenomenet, vilka typer av sprickor som förekommer och vad ett tvÄng Àr. Tanken Àr att ge lÀsaren tillrÀcklig kunskap för att kunna förstÄ sig pÄ de övriga delarna i rapporten.Resultatet och det huvudsakliga arbetet redovisas i form av tabeller med tillhörande illustrationer dÀr det gÄr att utlÀsa vilken sprickrisk som förekommer vid flera specifika fall och vilken ÄtgÀrd som bör vidtas för att eliminera sprickrisken. Som konstruktör kan du med din egen indata, dvs. dimensioner och temperaturer, följa tabellen och finna resultatet för ditt specifika fall.

SjÀlvkompakterande betong

SKB har funnits i vÀrlden frÄn sent 80-tal men till Sverige kom den först pÄ mitten av 90-talet. Idag utförs endast 10-15% av alla gjutningar med SKB vilket jag tycker Àr konstigt med tanke pÄ alla fördelar som finns med denna betong. Detta examensarbete tar upp fördelar och nackdelar med sjÀlvkompakterande betong kontra traditionell betong..

Oral Feedback in the EFL classroom

LÀrare anvÀnder sig av olika metoder för att hjÀlpa studenter att utveckla de verktyg de behöver för att lÀra sig engelska, eller nÄgot annat Àmne. En metod hÀr Àr muntlig feedback, som anvÀnds för att uppmuntra elever eller korrigera dem nÀr de utför sprÄkliga fel. VÄrt mÄl med detta examensarbete Àr dÀrför att undersöka vilka typer av muntlig feedback som kan hittas i ett klassrum dÀr man lÀr sig engelska som frÀmmande sprÄk och vilka attityder som bÄde lÀrare och studenter kan ha gentemot muntlig feedback. Tre typer av undersökningsmetoder har anvÀnts: observationer, intervjuer och enkÀter. Resultatet visar pÄ att studenter förhÄller sig positivt till muntlig feedback i klassrummet, sÀrskilt explicit corrective feedback.

Att frÀmja nattsömnen hos personer med psykossjukdom : - Ur ett psykiatriskt omvÄrdnadsperspektiv

I Sverige bera?knas ca 24 % av befolkningen lida av so?mnbesva?r och vart tredje beso?k inom prima?rva?rden utgo?rs av personer som lider av na?gon form av psykisk oha?lsa. So?mnbesva?r a?r vanliga hos personer som har na?gon form av psykossjukdom och kan leda till att tillsta?ndet fo?rva?rras och tillfrisknandet fo?rsva?ras. Syftet med litteraturstudien var att beskriva vilka omva?rdnadsa?tga?rder som finns att tillga? fo?r att fra?mja nattso?mnen hos personer med en psykossjukdom.

Effektivisering vid produktion av jÀrnvÀgsbro

JĂ€rnvĂ€gsbron vid Årstaberg kommer nĂ€r den Ă€r klar att mĂ€ta 1,4 km, hĂ€r passerar över 550 tĂ„g per dygn. Bron Ă€r en del av projektet Citybanan och kommer att fungera som en spĂ„rvĂ€xel som styr fjĂ€rr-, regional- och godstĂ„g till den gamla östra Årstabron. PendeltĂ„gen kommer dĂ„ fĂ€rdas pĂ„ bron över Årstaviken och in i den nya jĂ€rnvĂ€gstunneln vid Södra station.Entreprenaden gick frĂ„n början till danska företaget Pihl och Son som efter en del problem gick i konkurs, underentreprenören ZĂŒblin fick dĂ„ ta över projektet. Med en ny platsledning gjordes en hel del förĂ€ndringar pĂ„ arbetsgĂ„ngen och arbetsmomenten. FrĂ„n 4 veckor per sektion, dĂ€r en sektion mĂ€ter ca 30 meter lyckades ZĂŒblin tillslut effektivisera till 2 veckor.

Cirkushallen i Alby : Cirkushall

Projektet Àr en ombyggnation. En förvaringslada frÄn 70-talet konverterad till ett kreativitetshus, nu vidare omarbetat till en lokal för endast Cirkus Cirkör, deras huvudkontor.Följande byggkomponenter ÄteranvÀnds:BÀrande stomme: betong.Tak: betong.Stabiliserande element: lÀttbetong.Insidan blÄses ut och förnyas till ett stort rum, uppdelat efter behov och funktion.Rörliga vÀggar: glas.Rörliga vÀggar: tygFasta ickebÀrande innervÀggar: trÀ.BjÀlklag: trÀ..

Feedback : Ur ett elevperspektiv

AimThe purpose of the survey was to see how students relate to feedback in physical education. The aim was also to find out how students like to receive feedback (written, oral or timing). The survey will also specify what kind of feedback the teacher provides.QuestionsHow do students react to feedback?How do students want to receive feedback?What kind of feedback do the students receive during the lessons in physical education?MethodThe method used in this study was qualitative group interviews with an observation before the interviews. The school that participated was my placement school during my teachers program and it is located in a suburb south of Stockholm.

En analys av EPC som modell för energieffektivisering : En djupdykning i energieffektiviseringsÄtgÀrder i UmeÄ kommuns EPC-projekt för att nÀrmare förstÄ EPC som projektform vid energieffektivisering

I detta examensarbete har a?tga?rder i ett energieffektiviseringsarbete av typen EPC analyserats. Umea? kommuns fastighetsavdelning startade sitt EPC-projekt 2008 syftet att energieffektivisera mer a?n 130 byggnader. Detta projekt sades da? vara det sto?rsta av sitt slag i Sverige.

ATT GE OCH TA EMOT FEEDBACK : nÄgra lÀrares upplevelser av feedback i sin arbetssituation

Syftet med föreliggande studie var att fÄ en större förstÄelse för hur nÄgra lÀrare upplevde feedback i sin arbetssituation. De frÄgestÀllningar som studien baserades pÄ var: Vilken inverkan har feedback pÄ arbetsglÀdjen pÄ en arbetsplats, sett ur ett medarbetarperspektiv? PÄ vilket sÀtt har denna feedback en relation till lÀrarnas utveckling av sin egen feedbackkompetens? Det metodologiska angreppssÀttet var en semistrukturerad intervjuguide. Urvalet bestod av Ätta lÀrare. Intervjuerna varade 20-35 minuter.

Att tala sÄ det trÀffar : Om konsten att ge och ta feedback

To have a functioning organization where there is a self-development for employees them selves, as well as between managers and employees, where employees are empowered and work for the organization and its goals. Feedback seems to be the main instrument to solve problems and create that organization. At the Military Academy Karlberg and the basic officers training there is a lot of discussions about feedback and how it is supposed to be carried out. This essay discusses the matter of how well we live up to the demands set by leadership classes at the Military Academy, what the platoon leaders do think about how feedback takes its expression. The questions about how feedback is used are to be answered by interviews with five platoon leaders and their thoughts about how feedback is communicated at the Academy.

Vindkraftverk av UHPC 2.2 : En undersökning av högpresterande betong med syntetfiberarmeringen STRUX

AnvÀndandet av betong som ersÀttare för stÄl vid produktionen av vindkraftverkstorn har ökat den senaste tiden. Betongtorn Àr betydligt billigare Àn stÄltorn men problem som sprickbildningar, frostsprÀngningar och följaktligen armeringskorrosion har uppstÄtt bl a pÄ grund av vibrationer frÄn rotorn. I fundamentet i vindkraftverk kan ovan nÀmnda problem ocksÄ uppstÄ och det uppfyller sÄledes inte alltid funktionskraven. Det hÀr examensarbetet undersöker möjligheten att eliminera dessa problem genom att anvÀnda en sorts högpresterande betong kallad UHPC 2.2 med syntetfiberarmeringen, STRUX. JÀmförelser mellan tidigare empiri om högpresterande betong och laborativa tester pÄ UHPC 2.2 visar att den senare Àr bestÀndigare och ger möjligheter till en större sprickfrihet.

Upp pÄ tÄ, snabba fötter! : En kvalitativ studie om feedback i idrottsundervisningen pa? ho?gstadiet

Forskning har visat att ra?tt utformad feedback kan ha va?ldigt bra effekt pa? elevers la?rande. Idrottsla?rarens uppgift a?r att hja?lpa elever utveckla sina kunskaper och fa?rdigheter i a?mnet, vilket kan go?ras med feedback som verktyg. Med detta som grund var mitt syfte att, genom observationer av idrottslektioner och en la?rarintervju, underso?ka hur en idrottsla?rare anva?nder feedback i sin undervisning samt om och i sa? fall hur elever fa?r ge feedback till varandra.

Vems feedback Àr viktigast- chefens eller arbetskamratens? : En kvantitativ studie som belyser feedback pÄ arbetsplatsen

Syftet med föreliggande studie var att studera om det fanns skillnader i hur fyra dimensioner av feedback uppfattades beroende pÄ om den kom frÄn arbetskamrat eller chef. De fyra dimensionerna var; Kvalité, Framförande, Positiv och Negativ feedback. Ytterligare ett syfte var att undersöka om kön, Älder och anstÀllningstid hade en pÄverkan i uppfattningen av de fyra feedbackdimensionerna. Studien utfördes pÄ en anstalt och en kriminalvÄrds-utbildningsenhet i mellan Sverige. MÀtinstrumentet som anvÀndes var Feedback environment scale (FES) ursprungligen framtagen av Steelman, Levy och Snell (2004) och översatt till svenska av Jansson och Nilsson (2010).

Feedback: en studie om betydelsen av feedback i
undervisningen i de tidigare Ă„ren

I detta arbete har vi undersökt i vilken omfattning och i vilka former feedback förekommer samt om feedback har betydelse för motivationen i lÀrandet. Undersökningen genomfördes pÄ tvÄ grundskolor bland elever i Är 5 och 6, och bland lÀrare vilka arbetat mellan 10 mÄnader och upp till 37 Är. Enligt litteraturen Àr feedback detsamma som Äterkoppling och pÄverkar elevernas motivation i skolan och feedback bör nyttja eleven sÄ att denne motiveras att inhÀmta vidare kunskaper. Litteraturstudien pÄvisade Àven att det finns olika typer av feedback, summativ och formativ, samt att det Àr betydande bÄde för elever och lÀrare med feedback. Studien visade Àven att feedback leder till reflektion dÄ eleven fÄtt sÄ pass mycket hjÀlp att denne pÄ egen hand söker vidare kunskaper.

1 NĂ€sta sida ->